Programy pro děti z MŠ
Dlouhá cesta
Věk účastníků: MŠ
Časová dotace: 45 minut
Místo realizace: sál v podkroví
Klíčová slova: Dlouhá cesta, Petr Horáček, sezení v kruhu, čtení knihy, povídání, vyhledávání obrázků, květiny, ptáci, skládání puzzlí
Čtení knihy Dlouhá cesta od spisovatele a ilustrátora Petra Horáčka. Samotné čtení provází povídání o knize (ilustracích, příběhu), hra s vyhledáváním vybraných obrázků (ptáci, květiny), skládání puzzlí.
O myšce, která se nebála
Věk účastníků: MŠ
Časová dotace: 45 minut
Místo realizace: knihovna - sál v podkroví
Klíčová slova: O myšce, která se nebála, Petr Horáček, sezení v kruhu, čtení knihy, povídání, vyhledávání obrázků, zvířátka, opičí dráha, skládání puzzlí
Čtení knihy O myšce, která se nebála od spisovatele a ilustrátora Petra Horáčka. Samotné čtení provází povídání o knize (ilustracích, příběhu), hra s vyhledáváním vybraných obrázků (zvířátka), skládání puzzlí a překážková dráha.
Programy pro děti ze ZŠ
Velikonoční program
Věk účastníků: MŠ - předškoláci, 2. třída ZŠ
Časová dotace: 60 minut
Místo realizace: knihovna - dětské oddělení
Klíčová slova: velikonoční zvyky, velikonoční tradice, práce ve skupinkách, sezení v kruhu, povídání, hádanky, malování
Velikonoční program je připravený pro předškoláky a pro 2. třídy ZŠ. Ve skupince si povíme něco o velikonočních zvycích a tradicích, o tom co děti dodržují na velikonoce doma a co všechno patří k velikonocům. Děti si poté vylosují skupinky ve kterých pracují na úkolech s velikonoční tématikou.
Nenažraná koza
Věk účastníků: 1 třída ZŠ
Časova dotace: 60 minut
Místo realizace: knihovna - podkrovní sál
Klíčová slova: sezení v kruhu, čtení s porozuměním, puzzle, práce ve skupinkách, seznámení s knihovnou
Děti jsou na začátku rozděleny do skupin a pracují v týmu, aby se dozvědely, která kniha se bude číst. Po zjištení si sedneme do kroužku a přečte se knížka, během které s dětmi diskutujeme o denních činnostech, barvách, dnech v týdnu a o ději knížky.
Po tomto programu seznámíme děti s knihovnou, dozví se, k čemu knihovna slouží a co se zde dá najít, jaké akce se v knihovně pořádají či jak se dá do knihovny zaregistrovat. Poté dostanou děri prostor k prozkoumání knihovny.
Logico Piccolo, Albi tužka
Věk účastníků: 1. třída, 2. třída a 3. třída
Časová dotace: 90 minut
Místo realizace: knihovna - oddělení pro děti
Klíčová slova: sezení v kruhu, Logico Piccolo, Albi tužka, kouzelné čtení, deskové hry, práce ve skupinkách, lidské tělo, porozumění, vnímání
Děti jsou na začátku programu seznámeny s Albi tužkou a Logicem Piccolem. Poté jsou rozděleny do skupinek a na jednotlivých stanovištích si vyzkouší prácí s nimi. Navíc mají možnost vyzkoušet si na několita stanovištích deskovou a karetní hru.
Pasování na čtenáře
Věk účastníků: 1. třída ZŠ
Časová dotace: 45 minut
Místo realizace: sál v podkroví
Klíčová slova: pasování na čtenáře, Rytíř Roel, drakobijce, Aron Dijkstr, sezení v kruhu, společné čtení, čtení s porozuměním, práce ve skupinkách, knížka pro prvňáčka
Společné čtení knihy Rytíř Roel, drakobijce od spisovatele Arona Dijkstra prověří děti, zda ovládají samotné čtení. Práce ve skupinách, kde doplňují text, přiřazují slova k obrázkům a prověří zase jejich čtení s porozuměním.
V závěru se přechází ke slibu a k samotnému pasování, při kterém žáci dostanou knihu vytvořenou pouze pro projekt Knížka pro prvňáčka a malý dáreček. Každé dítě je také vyfotografováno, aby si na tento den uchovalo vzpomínku.
Pro tuto slavnostní příležitost je i podkrovní sál tematicky vyzdoben girlandami a ilustracemi z knihy Rytíř Roel, drakobijce.
Úvod do knihovny
Věk účastníků: 3. třída ZŠ
Časová dotace: 45 minut
Místo realizace: knihovna – oddělení pro děti a mládež
Klíčová slova: seznámení s knihovnou, sezení v kruhu, práce ve skupinkách, čtení s porozuměním, orientace v regálech, luštění, šifry, puzzle
Děti jsou seznámeni s knihovnou, dozví se, k čemu knihovna slouží a co se zde dá najít, jaké akce se v knihovně pořádají či jak se dá do knihovny zaregistrovat. Pro děti, které pracují v malých skupinkách, je připravená aktivita, při které si procvičí vyhledávání knih v regálech pomocí úkolů, které prověří jejich znalost autorů pohádek či pohádkových postav, dále skládají puzzle a luští šifry.
Vánoční knížka
Věk účastníků: 3 třída ZŠ
Časová dotace: 60 minut
Místo realizace: knihovna - sál v podkroví
Klíčová slova: Vánoční knížka, Tereza Říčanová, sezení v kruhu, čtení, lidové tradice, křesťanské tradice
Velikonoční knížka
Věk účastníků: 3 třída ZŠ
Časová dotace: 60 minut
Místo realizace: knihovna - sál v podkroví
Klíčová slova: Velikonoční knížka, Tereza Říčanová, sezení v kruhu, čtení, křesťanské tradice, venkovské tradice
Kvíz
Věk účastníků: 4. třída ZŠ
Časová dotace: 45 minut
Místo realizace: knihovna - dětské oddělení
Klíčová slova: kvíz, zvonečky, pohádky, Děti z Bullerbynu, Astrid Lindgrenová, Karlík a továrna na čokoládu, Roald Dahl, Harry Potter, J. K. Rowling, Spejbl a Hurvínek, seznámení s knihovnou, odměny, skupinová práce
Po příchodu jsou děti rozděleny do skupin, ve kterých zodpovídají knižní kvízové otázky. Vybírali jsme knížky známe a některé z nich byly i zfilmované. Po dokončení kvízu jsou děti seznámeny s knihovnou.
Kvíz
Věk účastníků: 5. třída ZŠ
Časová dotace: 45 minut
Místo realizace: knihovna - dětské oddělení
Klíčová slova: kvíz, zvonečky, Harry Potter, J. K. Rowling, Hobit, J. R. R. Tolkien, Eragorn, Christopher Paolini, Jules Verne, seznámení s knihovnou, odměny, skupinová práce
Po příchodu jsou děti rozděleny do skupin, ve kterých zodpovídají knižní kvízové otázky. Vybírali jsme knížky známe a některé z nich byly i zfilmované. Po dokončení kvízu jsou děti seznámeny s knihovnou.
Knížka na prázdniny
Věk účastníků: 4 a 5. třída ZŠ
Časová dotace: 60 minut
Místo realizace: knihovna - dětské oddělení
Klíčová slova: práce ve skupinkých, úkoly, šifry, tajenky, origami, seznámení s knihovnou, knižní série, Percy Jackson, Rick Riordan, Hraničářův učeň, John Flanagan, Země příběhů, Chris Colfer, Harry Potter, J. K. Rowling, Prašina, Tomás Matocha, Jules Verne, John Green, odměny
Pro děti jsme vybrali pár našich oblíbených knižních serií na letní prázdniny. Děti ve skupinkách pracují na úkolech, které je dovedou k jednotlivým dílům. Po vyřešení všech hádanek na děti čeká sladká odměna.